Joi, 20-09-2018, 19:36:42
Bine aţi venit Vizitator | RSS
Instalatii electrice
Principală
Înregistrare
Logare
Meniu site

Statistici

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0

Formularul pentru autentificare

- manual de construcţie - ---CLICK AICI___
Hugh Piggott - Scoraig Wind Electric - februarie 2001 comentarii la hugh.piggott@enterprise.net  
Cuprins: 
1. Introducere  2 
2. Lista materialelor şi uneltelor necesare  6 
3. Şabloane şi matriţe   8 
4. Construcţia statorului  22 
5. Construcţia rotorului  27 
6. Asamblarea  31 
7. Testare şi conectare  36 
8. Informaţii suplimentare  43 
This manual was commissioned by 
Dr Smail Khennas  
Senior Energy Specialist 
Intermediate Technology 
The Schumacher Centre for Technology and Development 
Bourton Hall 
Bourton on Dunsmore 
Warwickshire 
Tel +44-1788-661 100 
Fax: +44 -1788 44-(0)1788-661 101 
Email: smailk@itdg.org.uk 
Url: http://www.oneworld.org/itdg 
Url:http://www.itdg.org.pe 
Company Reg No 871954, England 
Charity No 247257 
with funding from the UK government DFID 
On site assembly in Peru
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001        
1. Introducere 
Acest manual descrie cum să construim un "generator cu magneţi permanenţi” 
(GMP). Îl mai putem numi "alternator” deoarece generează curent alternativ (AC). Nu 
produce tensiune de "reţea”. El generează tensiune mică, trifazată, care este apoi 
redresată pentru încărcarea unei baterii de 12 volţi. 
Cum este construit un GMP: 
Un GMP (vezi figura de mai sus) se compune din: 
• Un şasiu din fier cu un bolţ central; 
• Un stator conţinând bobinele; 
• Două rotoare cu magneţi; 
• Un redresor. 
Statorul conţine şase bobine din sârmă de cupru înglobate în răşină pentru fibră
de sticlă. Acest stator este fixat de  şasiu; el nu se mişcă. Firele de la bobine se 
conectează la punţile redresoare care schimbă tensiunea alternativă în tensiune 
continuă pentru acumulator. Punţile se montează pe un radiator de aluminiu pentru 
răcire. 
Rotoarele cu magneţi sunt montate pe rulmenţi  şi se rotesc pe bolţul central. 
Rotorul din spate se află după stator şi este fixat de rotorul din faţă prin patru prezoane 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001ce trec prin stator. Palele turbinei se fixează în faţă prin aceleaşi prezoane. Câmpul 
magnetic de la cele două rotoare trece de la unul la altul prin stator. Mişcarea acestui 
câmp produce energie electrică în stator.  
Construcţia GMP 
Acest manual descrie cum să construim un GMP. Citiţi cu atenţie înainte de a 
începe construcţia. 
Secţiunea 2. Este o listă cu materialele şi uneltele necesare. 
Secţiunea 3 explică cum se realizează şabloanele şi matriţele necesare. Acestea 
se pot folosi la construcţia mai multor generatoare. Există mai multe moduri de a realiza 
aceste unelte  şi matriţe, dar nu avem loc în acest manual decât pentru o singură
modalitate. 
Secţiunea 4 este despre stator. Descrie cum se realizează bobinele din sârmă de 
cupru emailat şi cum se include acestea în răşină, folosind şabloane şi matriţele. 
Secţiunea 5 arată cum se construieşte rotorul din magnetic, plecând de la magneţi  şi 
discuri din oţel, folosind de asemeni răşina. 
Secţiunea 6 arată cum se asamblează  părţile intr-un generator. Se explică cum 
se fac anumite părţi mecanice, cum se echilibrează rotoarele şi ce este necesar pentru 
a conecta corect bobinele statorului.  
Secţiunea 7 este despre testarea generatorului. Conţine procedurile pentru 
verificare de la echilibrare la "gata de folosire”. Descrie opţiunile de conectare electrică
şi cum conectăm generatorul la o baterie de acumulatori.  
Secţiunea 8 conţine informaţii suplimentare despre folosirea răşinilor poliesterice 
şi despre folosirea generatorului la o micro hidrocentrală. 
Ce se poate face cu acest generator 
Acest generator este destinat folosirii la o instalaţie eoliană de mică putere. Pentru a 
construi o asemenea centrală, mai sunt necesare: 
- un turn: în principiu din ţeavă, ancorat cu cabluri de oţel; 
- ansamblul oscilant montat în capătul turnului;
- o coadă, pentru a ţine generatorul "în vânt”, eventual de al scoate din vânt; 
- o elice, pentru a-l roti. 
Şasiul pe care se află axul generatorului se află fixat pe ansamblul oscilant. Elicea se 
montează în faţa generatorului. Tot ansamblul trebuie astfel construit, astfel încât 
generatorul să fie "scos din vânt” în cazul unor vânturi puternice, pentru auto-protecţie. 
Acest manual nu descrie elicea, turnul, coada şi ansamblul oscilant.
  
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001GMP lucrează la turaţie mică. Diagrama indică puterea de ieşire a generatorului, 
încărcând o baterie de 12 volţi. La 420 rotaţii pe minut, el generează 180 waţi, adică 15 
amperi la 12 volţi. 
La o viteză mai mare poate genera mai multă putere, dar curentul mai mare prin 
bobine generează mai multă  căldură, deci o eficienţă mai slabă. Pentru turaţii mai mari 
este bine de a se folosi alte date pentru stator, ori cu sârmă mai groasă, ori schimbând 
modul de conectare a bobinelor. 
Dacă este folosit la turaţii mai mari, este bine de a folosi un conductor mai gros, 
dar în acest caz vor încăpea mai puţine spire, ceea ce presupune că generatorul nu va 
mai lucra la viteze mici. 
Pentru a folosi acelaşi generator atât la viteze mici cât  şi mari, se pot schimba 
modul de conectare al bobinelor. Există două modalităţi de a lega bobinele la redresor. 
Ele pot fi conectate în "stea" sau "triunghi (delta)". Vezi capitolul 7 pentru o descriere 
detaliată a acestor tipuri de conexiune. 
Vezi figura 3 pentru graficul puterii în funcţie de turaţie. Legătura în stea începe 
să lucreze la turaţie mică (170 rpm), iar legătura în triunghi dă mai multă putere, dar 
numai la turaţie mai mare. Legătura în stea este bună la vânt foarte slab, iar legătura în 
triunghi la vânt puternic. O versiune mai mare a acestui generator poate fi folosită pentru 
a da mai multă putere la un vânt mai slab. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Observaţii: 
- Trebuie avut grijă la construcţia şi asamblarea generatorului, astfel încât magneţii să
nu se dezlipească. Aceasta se poate întâmpla în situaţii extreme. Dezlipirea unui 
magnet poate distruge întregul generator; 
- Urmăriţi toate instrucţiunile de montare a magneţilor, nu se vor lipi numai pe discurile 
de oţel; 
- Nu loviţi magneţii cu ciocanul în timpul asamblării; 
- Se va lăsa un spaţiu de minim 1 mm între stator  şi rotor, pe ambele feţe (pentru 
situaţii de forţă sau, pentru viteză mare, se va lăsa un spaţiu mai mare); 
- Nu folosiţi generatorul la viteze peste 800 rpm la o turbină eoliană (când turbina se 
"leagănă", sunt generate forţe giroscopice mari, care pot îndoi discurile rotorului, iar 
magneţii se pot atinge de stator); 
- Nu montaţi ansamblul de pale direct pe discul din faţă ci numai prin prezoane 
corespunzătoare de distanţare; 
- Când se montează generatorul pe suportul oscilant al turbinei, se va păstra  şasiul 
generatorului vertical. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20012. Lista materialelor şi uneltelor 
Materiale pentru generator   Piese per 
GMP 
Mărime   Greutate totală
grame 
PRODUSE PENTRU FIBRA DE STICLĂ
Răşină poliesterică (pre amestecată cu 
accelerator) 
2700 
Catalizator (peroxid)   50 
Pudră de talc   1200 
Pânză de fibră de sticlă   1 metru pătrat  300 
Pigment colorat pentru răşină (dacă se cere)  50 
Plastilină sau chit 
OŢEL INOXIDABIL 
Fir de oţel inoxidabil  2 mm x 10 metri   200 
MAGNEŢI 
Blocuri de ferită Grade 3  (premagnetizaţi)  16  20 x 50 x 50 mm  4000 
ELECTRICE 
Cupru emailat   14 AWG - 1.7 mm  3000 
Cablu flexibil (aproximativ 14AWG)   6 metri 
Fludor şi tub termoconstrictiv pentru 
conexiuni 
Bandă izolatoare 1/2 inch  
Punţi redresoare   2   25A 200V monofazat 
Radiatoare pentru redresoare  250 
OŢEL 
Ţeavă pătrată ('RHS') pentru şasiu  1  380 x 50 x25 x 4 mm  1100 
Discuri magnetice (sau octogonale)   2  6 mm x 305 mm 
Diametru exterior 
6000 
Prezoane de 10 mm  1000 mm  500 
Şaibe de 10 mm  32  300 
Piuliţe de 10mm  16 
Prezoane de 8 mm  400mm  125 
Piuliţe de 8 mm   8  50 
Şuruburi cu piuliţe de 5 mm pentru punţile 
redresoare 
2  5mm x 20mm 
Bolţ 25mm x 150mm  500 
MECANICE 
Butucul pentru rulmenţi, după descrierea de 
la capitolul 6 
1  1250 
Şasiu, bolţ, butuc şi rotorul cu magneţi 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Materiale pentru matriţe 
Placaj („tego”; alte idei sunt posibile) şi clei pentru lemn 
Hârtie abrazivă, ceară
Agent de separare, dacă este disponibil 
Pensule şi diluant pentru curăţarea lor 
Placaj de 13 mm pentru matriţe, forme şi centrul statorului 
Bară sau ţeavă de fier, pentru „maşina de bobinat” 
Piese mici din metal 
Unelte 
Ochelari de protecţie, mască de faţă, mănuşi, după necesităţi 
Masă de lucru cu menghină
Aparat de sudură
Ferăstrău unghiular 
Bomfaier, ciocan, punctator, daltă
Compas, ruletă, raportor 
Chei fixe: 8,10,13,17,19 mm, câte două
Dopuri pentru găurile din rotor 
Sârmă de alamă pentru măsurarea înălţimii magneţilor 
Bormaşină de banc 
Burghie de 6, 8, 10 şi 12 mm 
Burghie de lemn de 25 şi 65 mm 
Strung pentru lemn sau un înlocuitor, conform cu secţiunea 3 
Daltă ( cuţit) pentru strungul de lemn 
Ferăstrău mecanic pentru lemn 
Măsuri pentru răşină
Chibrituri 
Ciocan de lipit, sacâz, tăietor sârmă, cuţit 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20013. Şabloane şi matriţe 
 Această secţiune descrie cum se vor realiza  şabloanele  şi matriţele pentru 
construirea GMP. Odată realizate, acestea pot fi  utilizate din nou, la construcţia altor 
generatoare. 
Maşina de bobinat 
Statorul generatorului conţine 6 
bobine din sârmă de cupru (vezi 
schema de mai jos). 
 Bobinele vor fi înfăşurate pe un şablon din lemn. Acesta va fi fixat la capătul unei 
manivele cu mâner, (vezi figura 5) între două piese din lemn. 
•  Se va tăia o bucată de fier cu dimensiunile  de 60 x 30 x 6 mm (dimensiune 
sugerată) şi se va fixa pe capătul manivelei ca in figura 6. 
•  Tăiaţi 3 piese din placaj din lemn de 13 mm după figura 7. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001•   Şablonul bobinei este de 50 x 50 mm cu 13 mm grosime. Are colţurile rotunjite. 
"Capacele” au 125x 125 mm. Toate cele 3 piese au spaţii de 20 mm dimensiune pentru 
introducerea unor benzi adezive pentru stabilizarea formei bobinelor, după realizare, 
atunci când sunt extrase de pe şablon. 
•  Se vor pune cele trei piese de lemn una peste alta (figura 8) şi se vor da găurile 
pentru montarea pe manivelă. Acestea au 6 mm diametru  şi 40 mm grosime. Se va 
folosi o bormaşină de banc pentru a da găurile exact perpendicular. 
•  Se vor trece două prezoane prin găuri  şi se vor fixa pe placa metalică a 
manivelei. Se vor folosi eventual şuruburi fluture(figura 9). 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Matriţele pentru rotoare 
Şablonul pentru găurile din rotoare 
Caseta cu rulmenţi are o flanşă cu, de exemplu 4 găuri pe 102 mm (4 inch). În 
diagrama 10 se dă exemplul cu 4 găuri, dar pot fi şi alte aranjamente, după posibilităţi. 
Se va crea un  şablon care se va folosi  şi pentru echilibrarea rotoarelor. Găurile 
trebuie să fie marcate şi realizate foarte precis (vezi figura 11) 
- se va tăia o bucată pătrată de fier de 125 x 125 mm; 
- se desenează diagonala şi se marchează exact centrul cu un punctator; 
- se pune compasul pe 51 mm şi se desenează un cerc; 
- diametrul este distanţa maximă dintre găurile din rotoare; 
- se marchează locurile unde linia diagonală, întâlneşte cercul; 
- se pune compasul pe 72 mm  şi se marchează celelalte două puncte (dacă flanşa 
disponibilă are alte dimensiune, se vor recalcula valorile); 
- se vor da cele 4 găuri, mai întâi cu un burghiu mai mic, apoi cu cel normal. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Şablonul pentru poziţionarea magneţilor (figura 12) 
Acesta este necesar pentru plasarea exactă a magneţilor pe discurile de oţel. 
Este necesar doar un singur şablon. Acesta se face din o bucată de placaj sau aluminiu 
(nu fier). 
Se vor face următoarele: 
- se marchează centrul; 
- se desenează 3 cercuri cu diametrul de 50, 102 şi 200 mm, cu acest centru; 
- se desenează o pereche de linii, tangente la cercul de 50 mm, după cu este indicat 
în desen; 
- se mai desenează încă 3 perechi de linii la 45 şi 90 grade de prima pereche; 
- folosind aceste linii se marchează poziţia magneţilor şi se taie după liniile îngroşate; 
- se desenează o linie între două centre opuse ale magneţilor; 
- se plasează şablonul de găurire a rotoarelor peste cercul de 102mm, aliniat cu 
centrul magneţilor şi se dau 4 găuri, pentru a se potrivi cu găurile de pe rotoare. 
Realizarea matriţelor 
Se vor realiza matriţe pentru turnarea statorului  şi a rotoarelor. Acestea se pot 
realiza din lemn sau aluminiu. O altă metodă este de a face matriţa din argilă sau 
plastilină. Interiorul matriţei va fi exteriorul statorului. 
Matriţele trebuie să fie destul de rigide  şi netede. Nu este uşor de a separa 
matriţa de piesa realizată; adesea este nevoie de ciocan. 
Este o idee bună de a realiza o bobină (vezi secţiunea 4), înainte de a face 
matriţa statorului, pentru a verifica modul cum bobinele se încadrează în matriţă. 
În cele ce urmează se va prezenta o metodă de a face matriţele din placaj gros 
(tego) prin strunjire. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Matriţa statorului 
- se taie câteva discuri de placaj de aproximativ 500 mm diametru; 
- se iau discurile (mai puţin unul) şi li se taie câte o gaură de 360 mm în centrul lor; 
- Se desenează un cerc de 360 mm pe discul rămas; 
- Se dă o gaură de 12 mm în centrul acestui disc; 
- Se lipesc discurile pe discul rămas, pentru a forma o „gaură” de 60 mm adâncime 
(figura 15). Se va utiliza suficient clei, pentru a umple spaţiile; 
- Se taie un disc de 15 mm din lemn şi 140 mm diametru şi se găureşte în centru cu 
12 mm; 
- Se plasează acest disc exact în centru ansamblului, unde se lipeşte. Se va utiliza de 
asemenea suficient clei; 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001- se montează o bucată de lemn pe un strung, motor sau butucul roţii unui mic vehicul. 
Aceasta va fi piesa de legătură, adică flanşa din figura 16; 
- rotiţi motorul şi folosind un creion, marcaţi un mic cerc în centru; 
- se dă o gaură de 12 mm, foarte precis, în centru, perpendicular pe disc; 
- se fixează ansamblul de discuri pe gaura de 12 mm pentru centrare. Se vor folosi 4 
şuruburi pentru lemn pentru fixare; 
- verificaţi ca faţa matriţei să se rotească în plan. Se foloseşte un creion pentru a lăsa 
semne. Se slăbesc şuruburile din partea opusă a zonei în care creionul lasă semne 
şi se introduce hârtie între matriţă şi piesa de prindere, după care se strâng din nou. 
Acum este posibil să prelucrăm matriţa cu o daltă (pe post de cuţit de strung). Se 
va purta o mască pe faţă, pentru a evita inhalarea de praf. Atenţie la materialul 
îndepărtat! 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001- se vor prelucra suprafeţele neted (figura 17); 
- latura externă a statorului va fi înclinată cu 7 grade; 
- zonele de trecere vor fi rotunjite nu ascuţite; 
- discul din centru va fi prelucrat după figura 17; 
- se va plasa o bobină în matriţă şi se va verifica să încapă bine. Dacă nu, se va  lărgi 
„gaura” sau se va micşora discul central, cu puţin. În final, centrul bobinelor trebuie 
sa fie pe un cerc cu diametrul de 250 mm; 
- se va scoate matriţa din strung sau motor. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001- se dau 4 găuri în partea centrală, pentru a fi folosite la separarea matriţelor statorului.  
Matriţa interioară a statorului 
- se taie discuri de 370 mm diametru; 
- se dă cate o gaură de 12 mm în centrul fiecărui disc; 
-   se lipesc împreună, centrate, pentru a se obţine un 
pachet de 45 sau, mai bine, de 50 mm grosime; 
- se prelucrează astfel încât să aibă pe exterior 20 
grade, dimensiunea reducându-se de la 368 la 325 
mm; 
- se verifică, punând matriţa externă peste cea internă, 
ca spaţiul rămas să fie de aproximativ 6 mm faţă de 
margine; 
- se desenează 2 linii pe faţa mai mare a matriţei 
interne, la 340 mm distanţă (figura 21); 
- se taie două feţe după figura 21. Acestea vor crea 
două îngroşări în stator, utile la fixarea de şasiu. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Matriţele rotoarelor 
GMP necesită două rotoare cu magneţi. Numai o matriţă este necesară, dar din 
considerente de productivitate, se vor realiza două matriţe, astfel încât cele două rotoare 
vor fi realizate în acelaşi timp. 
Matriţa externă (figura 22) este similară cu cea a statorului, dar mai simplă. 
Se va folosi şablonul pentru găurile din rotoare pentru a realiza 4 găuri care să se 
potrivească pe găurile din discurile rotoarelor. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001 Fiecare rotor are nevoie de câte un disc din lemn care să aibă aceeaşi amplasare 
a găurilor. (fig. 23) 
Toate matriţele vor fi şlefuite pe interior pentru a avea o suprafaţă foarte fină, apoi 
se vor acoperi cu vopsea poliuretanică şi ceară. Nu se va folosi vopsea obişnuită
deoarece răşina se încălzeşte la întărire, iar vopseaua normală se încreţeşte şi dă un 
aspect urât produsului finit. 
Realizarea matriţei rotorului şi utilizarea sa 
Şabloanele statorului 
Şablonul suportului statorului (vezi figura 24) 
Matriţa statorului necesită patru  ştifturi de 8 mm diametru pentru a menţine 
matriţa internă a statorului în poziţia corectă, până se întăreşte răşina. Şablonul este 
făcut dintr-o bucată de lemn de 380x50x25 mm. Trebuie să fie realizată cu precizie 
pentru a putea monta statorul ulterior pe şasiu. 
- Se face un semn exact în mijlocul feţei mari; 
- Se va folosi un compas pentru a marca o raza de 178 mm de la centru; 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001- Se va marca 4 semne pe aceste arce de cerc, la 30 mm între ele şi la 10 mm 
faţă de margine; 
- Se vor da cele 4 găuri de 8 mm (mai întâi cu un burghiu mai mic). Se va folosi 
o bormaşină de banc pentru a fi perpendiculare pe suprafaţă; 
- Se vor decupa părţile de jos de dedesubt, pentru a nu veni în contact cu 
răşina, la turnare. 
  
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Şabloanele de hârtie (figura 25) 
Se vor folosi pentru a marca liniile de tăiere a bucăţilor de fibră de sticlă folosite la 
stator. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20014. Construcţia statorului 
Această secţiune ne spune cum să facem un stator, folosind şabloanele şi 
matriţele din secţiunea 3. Este bine să realizăm o bobină înainte de a face matriţa 
statorului pentru a verifica modul de aşezarea al bobinelor în el. 
Realizarea bobinelor 
- Se va monta mosorul cu sârmă pe un ax amplasat în spate, aliniat cu carcasa 
bobinei. Firul trebuie să facă un "S” precum în figura 26. 
- Se îndoaie capătul sârmei la 90 grade, la 10 cm de capăt, şi se introduce în 
decuparea carcasei; nu se vor face cute în alte părţi ale sârmei deoarece bobina nu 
va mai fi compactă; 
- Se va lega acest capăt de piuliţa fluture a carcasei; 
- se va ţine firul întins cu o bucată de cârpă; 
- se va învârti de manivela maşinii de bobinat. 
Prima spiră se va face lângă capătul îndoit, următoarea alături, şi aşa mai departe, 
fără a le încăleca. Se va face bobina în straturi. Se vor număra spirele cu atenţie. În 
mod normal trebuie 100 spire. 
- atunci când bobina este gata se vor trece două bucăţi de scotch pe sub bobină şi se 
vor lipi bine. Nu se va tăia sârma înainte de a le lipi, deoarece există riscul ca bobina 
să se desfacă şi să devină inutilizabilă. Capătul tăiat va avea tot 10 cm. 
- Scoateţi bobina de pe carcasă şi mai faceţi încă 5 bobine în acelaşi mod; 
- Plasaţi bobinele pe masă precum în figura 27! Se va verifica poziţia astfel încât 
capătul de început să nu fie dedesubt; 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001- Se vor numerota bobinele 
de la 1 la 6 pe bucăţele de 
hârtie adezivă. 
- Se vor curăţa de email 
capetele pe o distanţă de 
20 mm; 
- Se vor cositori pe fiecare 
capăt câte o bucată de 
cablu flexibil (figura 28), 
recomandabil de: 
- 800 mm pentru bobinele 
1 şi 6; 
- 600 mm pentru bobinele 
2 şi 5; 
- 400 mm pentru bobinele 3 şi 4; 
- se vor acoperi lipiturile cu material izolator (bandă, varniş); 
- se vor lipi etichete pe care se va scrie numărul bobinei şi literele A sau B; A pentru 
începutul bobinei şi B pentru sfârşitul ei; 
- se introduc bobinele în matriţă şi se verifică faptul că intră corect  şi că firele de 
legătură ajung corect afară printre bobinele 3 şi 4; este important ca toate bobinele 
să fie poziţionate în acelaşi mod 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Pregătirea pentru turnarea statorului 
Trebuie să avem la îndemână: 
- şase bobine: 
- răşina poliesterică; pânza de fibră de sticlă tăiată după şablon (două bucăţi circulare 
şi una care să se suprapună 25 mm pe celelalte două, în două straturi); 
- 4 ştifturi de câte 100 mm din bara filetată de M8; 
- de asemeni matriţele pregătite: şlefuite, vopsite, unse cu ceară; 
Când toate materialele sunt la îndemână, se va începe procesul de turnare. Este o 
idee bună de a citi mai întâi despre întregul proces  şi să fim siguri că totul este bine 
înţeles înainte de a începe. Sunt încă câteva note despre răşini în secţiunea 8. 
Figura 30 prezintă procedura de preparare a răşinii pentru turnare. Pudra de talc 
este folosită în principal pentru evitarea supraîncălzirii  şi pentru a îngroşa amestecul. 
Diferite amestecuri cer diferite greutăţi, aşa că urmăriţi instrucţiunile pas cu pas.  
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Reguli generale: amestecaţi catalizatorul cu răşina încet pentru a nu absorbi bule de 
aer. Folosiţi exact cantitatea de catalizator. Turnarea cu răşină foloseşte cam jumătate 
din cantitatea de catalizator folosită în lucrările cu fibra de sticlă. Pudra de talc se va 
adăuga numai după ce catalizatorul a fost amestecat. Amestecul, odată  făcut, se va 
turna într-o singură sesiune.  
Să trecem la lucru: 
- plasaţi matriţa exterioară pe nişte ziare vechi pe masa de lucru; 
- amestecaţi 200 grame de răşină cu 3 cc de catalizator (eventual 15-30 cc de 
pigment colorat, dacă se doreşte); nu se va pune talc la primele două amestecuri; 
- se va întinde cu o pensulă  răşina pe întreaga matriţă, mai puţin partea de sus a 
insulei; nu se va apăsa violent cu pensula pentru a nu zgâria stratul de protecţie la 
desprindere; 
- se va pune prima bucată de fibră de sticlă după care se va aplica din nou răşină cu 
pensula, până se îndepărtează bulele de aer; 
- se va aplica fâşia de fibră pe suprafaţa exterioară a interiorului matriţei 
- se pun bobinele în interior; firele trebuie să iasă pe lângă bobinele 3 şi 4; 
- se mai amestecă 100 grame de răşină cu 2 cc de catalizator şi se pune peste bobine 
şi fire ; 
- se amestecă 600 grame de răşină cu 9 cc de catalizator şi apoi cu 600 grame ce 
talc. Se toarnă amestecul în spaţiile dintre bobine; răşina trebuie să ajungă la nivelul 
insulei; 
- se amestecă apoi 200 grame 
de răşină cu 3 cc catalizator şi 
numai 100 grame de talc. Se 
pune a doua bucată de fibră
peste bobine şi se pensulează
aceasta cu amestec până ies 
bulele de aer. Se spală
pensula cu tiner; 
Şase etape ale procedurii de turnare a statorului 
- se pune capacul matriţei şi se 
introduce bolţul central de 12 
mm în centru matriţei; firele 
bobinelor se vor aduce în 
zona spaţiului din capacul matriţei; răşina se va ridica pe aici, eventual se va 
revărsa; 
- Dacă este necesar se va turna răşină pe aici până la completa umplere a formei. 
Eventual se prepara un alt amestec de 100 grame cu 1,5 cc catalizator. Se va nota 
răşina folosită, pentru viitor. 
- Plasaţi şablonul peste matriţă (fig.24). Strângeţi ansamblul cu o piuliţă de M12. Se 
introduc cele 4 bolţuri de 8 mm în găuri cu piuliţele pe capătul de sus. Bolţurile 
trebuie să fie introduse în răşină cam pe jumătate din lungimea lor. 
Figura 31 prezintă modul cum se pun părţile împreună. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Turnarea este acum completă. Trebuie să devină  uşor caldă şi să se întărească în 
câteva ore. Dacă nu porneşte reacţia după câteva ore, se va plasa într-un loc mai cald 
pentru a porni procesul de întărire. 
După întărire se va scoate din matriţă. Trebuie răbdare şi, dacă este posibil, să nu se 
forţeze. Se va scoate şablonul de pe ştifturile de 8 mm. Se vor separa părţile matriţei 
folosind un bolţ în fiecare din găurile centrale. Statorul se poate scoate lovind uşor cu 
matriţa de podea, cu marginea sa în jos. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20014. Construcţia rotorului 
Rotorul cu magneţi se toarnă de asemeni. Pentru început se vor aduna împreună
discurile magnetice, magneţii, şufa de oţel, etc. 
Discurile magnetice 
 Fiecare disc magnetic este făcut din fier de 6 mm grosime. Vezi figura 32. Nu 
utilizaţi aluminiu sau inox pentru aceste discuri. Acestea trebuie făcute din material 
magnetic. Discul are găuri pentru fixarea de butuc. În acest manual, acesta are 4 găuri, 
fiecare de 10 mm diametru, pe un cerc de 4 inch (102 mm). Dacă se utilizează alt model 
de butuc, atunci toate şabloanele şi matriţele vor fi conform acestuia. 
În centru are o gaură de 65 mm diametru. În plus vom mai avea 4 găuri filetate cu 
M10, pe rază 220 mm. În ele se introduc şuruburi de 20 mm lungime care se introduc în 
răşină, pentru a ajuta la siguranţa lipirii pe disc. 
 Discul magnetic trebuie să fie plat, fără onduleuri. Nu este uşor să se taie un cerc 
fără a îndoi placa. 
Cu o ghilotină se poate tăia placa de fier sub forma unui octogon (vezi figura 33). 
Aceasta este o alternativă pentru a face discul rotorului. Mai întâi se taie un pătrat, se 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001desenează un cerc pe el, apoi se taie colţurile la 45 grade. Lungimea fiecărei laturi 
trebuie să fie de 116 mm. Magneţii se vor plasa pe colţurile octogonului. Gaura centrală
este făcută cu o carotă sau pe un strung.  
Se şlefuiesc discurile până la lustru, chiar înainte de a fi puse în matriţă. Se vor 
îndepărta orice urmă de grăsime prin curăţare cu spirt. 
Magneţii 
Sunt 8 magneţi pe fiecare rotor. Fiecare are un pol Nord şi unul Sud (vezi figura 
34). Aveţi grijă când manevraţi magneţi. Aceştia pot defecta discuri flexibile, benzi 
muzicale, cărţi de credit, ceasuri mecanice şi alte medii magnetice. Ei se atrag cu forţe 
mari. Nu îi lăsaţi liberi să se atragă – ei se pot sparge. Nu folosiţi un ciocan pentru a 
asambla un generator. Se pot sparge magneţii sau răşina care îi reţine. 
Faţa magneţilor pe discul magnetic trebuie să alterneze N-S-N-S- … Este o 
metodă de a verifica că sunt corect lipiţi: de fiecare dată când dorim să lipim un nou 
magnet pe disc, se ia în pumn un magnet şi se verifică dacă se respinge cu cel deja lipit. 
Se va lipi şi el, fără a fi întors. (figura 35) 
Atunci când toţi magneţii sunt plasaţi se va verifica cu un alt magnet corecta lor 
poziţionare. 
 Cele două rotoare cu magneţi trebuie să se atragă, dacă se alinie găurile de 
fixare ale fiecărui rotor (vezi figura 36)
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Firul din oţel inox 
Atunci când rotorul de învârte, magneţii vor încerca să sară de pe discuri. Este 
datorită forţelor centrifuge mari. Deşi magneţii vor fi turnaţi în răşină, totuşi aceasta nu 
este suficient de tare ca să reţină magneţii. O sârmă de fier va fi suficient de tare încât 
să reţină magneţii, dar va prelua din câmpul magnetic. Se foloseşte sârmă sau şufă din 
inox deoarece nu are proprietăţi magnetice. Se vor bobina 5 spire în jurul magneţilor şi 
se va tăia cu un polizor unghiular sau daltă, apoi spirele se vor fixa cu banda adezivă. 
Procedura de turnare a rotorului 
Înainte de a începe, verificaţi că totul este gata: 
- matriţa este pregătită şi unsă cu ceară sau demolant; 
- magneţii şi discurile sunt curate şi fără grăsime; 
- 16 bucăţi de fibră de sticlă gata de a fi introduse între magneţi; 
- firul de inox tăiat şi fixat cu banda adezivă; 
- şablonul de poziţionare a magneţilor, gata; 
- cantitatea de răşină gata de preparat 
Plasaţi 4  şuruburi prin găurile matriţei, de jos în sus, (conform figurii 37). Puneţi 
discul în matriţă, apoi insula de lemn. Se va pune cu diametrul mai mic in jos, pentru a 
putea fi scoasă mai uşor ulterior. 
Amestecaţi 200 grame de răşină cu 3 cc de catalizator. (eventual cu 20 grame 
pigment, dacă se doreşte). Amestecul se va întinde cu pensula pe discul magnetic. Se 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001pune apoi 100 grame de talc în răşina rămasă. Turnaţi amestecul în jurul discului pentru 
a umple spaţiul, până la nivelul discului. 
Plasaţi  şablonul de poziţionare a magneţilor pe  şuruburi, apoi se vor introduce 
magneţii pe disc, câte unul N-S-N-S- … verificând polii după figura 35. După
introducerea tuturor magneţilor,  şablonul se va ridica  şi folosi din nou la celălalt rotor. 
Reţineţi: celălalt rotor va începe cu polaritate opusă, astfel încât rotoarele să se atragă. 
Introduceţi piuliţe pe şuruburile centrale şi apoi le strângeţi pe discul central. 
Amestecaţi 500 grame de răşină cu 7 cc de catalizator  şi 300 grame de talc. 
Introduceţi mici bucăţi de fibră de sticlă între magneţi şi exterior, apoi turnaţi amestecul; 
vibraţi matriţa pentru a elimina bulele de aer. 
Se introduce colacul de sârmă de inox, cu grijă să nu mişcăm magneţii. 
Se prepară încă o porţie de răşină de 500/7/300, care se toarnă astfel încât să ajungem 
la capătul de sus al matriţei. 
Vom lăsa să se întărească  răşina câteva ore. Trebuie să avem răbdare când 
scoatem rotorul din matriţă. Nu vom folosi lovituri violente. Loviturile de ciocan pot 
deteriora rotorul. Loviţi în matriţă, nu în rotor. 
Patru etape ale procedurii de turnare a rotorului 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20016. Asamblarea 
Echilibrarea rotorului 
Fiecare rotor trebuie să fie echilibrat, altfel generatorul va vibra când se va roti. 
Întregul sistem se va re echilibra apoi la sfârşit, deoarece rotoarele se pot monta unor 
ne centrat.  
Pentru echilibrarea rotorului se va folosi  şablonul pentru găurile din rotoare din 
figura 11. Se va pune pe un vârf şi se va verifica echilibrarea. Dacă rotorul înclină, vom 
încerca echilibrarea prin mici greutăţi sau găuri în răşină
Şasiul generatorului şi al butucului (figura 39) 
Acesta se face dintr-o bucată de ţeavă dreptunghiulară de 50 x 25 x 4 mm lungă
de 380 mm. Se va marca centrul exact al feţei mari şi apoi se vor marca cele 4 găuri de 
8 mm ca şi la şablonul statorului (eventual se poate folosi chiar acesta pentru găurire). 
Gaura din centru va fi de 25 mm diametru (pentru axul utilizat) şi va fi dată cu o carotă
sau pe strung. 
  
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Se va suda axul în acea gaură de 25 mm. Se va încerca să avem cât mai exact 
90 grade, atunci când îl sudăm.  
Butucul cu rulmenţi (figura 40) se va monta pe acest ax. Nu uitaţi să ungeţi 
rulmenţii cu vaselină, înainte de montajul final. Se va umple numai jumătate din spaţiu, 
pentru a nu se roti greu. 
Asamblarea generatorului 
Se taie 4 bucăţi de bară filetată cu M10, de 200 mm fiecare, pentru fixarea 
rotoarelor pe butuc. Elicea se va monta deasemeni pe acestea. 
Se pun câte 6 piuliţe pe fiecare, conform figurii 41. 
Se introduc barele prin flanşa butucului, iar rotorul prin spatele flanşei. 
 Se pune câte o piuliţă în spatele rotorului, care se strânge bine. Se pune eventual 
vopsea de filete. 
 Se fixează şasiul într-o 
menghină cu axul în sus. 
Introduceţi butucul cu rotorul din 
spate montat, pe ax. Nu folosiţi nici 
un ciocan. Se pune piuliţa centrală
şi apoi splintul de blocare. Nu 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001strângeţi prea tare piuliţa. Se pune apoi apărătoarea de praf. 
Rotiţi apoi uşor în faţa unei piese nemagnetice. 
 Faţa magneţilor nu trebuie să fie la o 
variaţie de înălţime mai mare de +/- 0,5 mm. 
Dacă este mai mare, se vor adăuga 
distanţiere foarte fine între rotor şi flanşă. 
Folosind o cumpănă, se va pune 
şasiul la nivel în menghină. 
Se ia statorul  şi se pun câte o piuliţă
de 8 pe fiecare  ştift al său, apoi se pune 
statorul peste  şasiu cu  ştifturile în cele 4 
găuri. Se adaugă dedesubt piuliţe. 
Se roteşte încet rotorul  şi se verifică
distanţa între rotor şi stator. Aceasta trebuie 
să fie de 1 mm indiferent în care parte  şi 
indiferent de poziţia rotorului. Se vor ajusta 
piuliţele. 
 Introduceţi câteva  şaibe pe 
tijele de 10 mm ce ţin rotorul. Se vor 
folosi acelaşi număr pe fiecare tijă. 
Apoi se va pune al doilea rotor. 
Dacă distanţa faţă de stator 
este mai mică de 1 mm se vor mai 
adăuga  şaibe. Dacă este mai mare 
de 1 mm, scoateţi dintre  şaibe sau 
chiar piuliţe. 
Dacă distanţa este de 1 mm, 
se pun mai multe piuliţe în faţa 
rotorului, care se strâng bine. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Părţile electrice 
Secţiunea 7 va descrie cum se conectează redresorul la stator. Recomandăm 
folosirea a două punţi redresoare monofazate (figura 42). Ele arată ca nişte blocuri de 
30 x 30 mm. Bornele "+” se leagă împreună la borna "+” a bateriei. Ambele borne "-" se 
leagă la borna "-" a bateriei. Celelalte 4 borne se leagă la cele 3 borne ale statorului (se 
vor folosi doar trei, oricare din ele). 
Conectorii se vor folosi pentru conectarea firelor de la stator. La fel de bine se 
poate folosi lipirea sau sertizarea. 
 Punţile se vor monta pe un radiator de căldură care arată cam ca în figură, dar 
poate fi orice bucată de aluminiu de minim 250 grame. Totul se va monta într-o cutie 
pentru protecţie la apă. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 20017. Testare şi conectare 
Vom testa generatorul înainte de a-l utiliza, astfel încât să nu aibă defecte. Este 
mult mai uşor de remedia eventuale defecte acum, decât să readucem sistemul în 
atelier mai târziu. 
Testarea mecanică
Fixaţi axul vertical într-o menghină. Rotoarele cu magneţi trebuie să se mişte 
liberi. Axul rotoarelor trebuie să fie orizontal. Verificaţi ca firele statorului să nu se atingă
între ele, deoarece un scurtcircuit va face ca rotoarele să se învârtă greu. 
Verificaţi ca rotorul să se rotească liber. 
Rotiţi butucul cu rotoare şi ascultaţi sunetul. Nu trebuie să se audă nici un sunet 
de roadere sau frecare între rotoare  şi stator. Trebuie să se rotească liber câteva 
secunde înainte de a se opri. Dacă se opreşte rapid, poate fi o defecţiune electrică sau 
rulmenţii pot fi prea strânşi. 
Apucaţi statorul cu ambele mâini. Apăsaşi cu una de o parte şi trageţi cu cealaltă, 
în timp ce rotorul se învârte. Statorul nu trebuie să atingă statorul. Dacă se aude un 
sunet atingere, este necesar să demontăm generatorul  şi să-l re asamblăm cu mai 
multă grijă, cu spaţiu mai mult între rotor şi stator. Este posibil de a corecta problema 
făcând mici ajustări la prezoanele statorului. 
Opriţi rotorul cu unul din prezoane în poziţia orei 3 (figura 43). Agăţaţi un obiect 
de 100 grame de el. Rotorul trebuie să se rotească în sensul acelor ceasornicului. Dacă
nu se roteşte, rulmenţii sunt prea gresaţi (cu prea multă vaselină) sau sunt prea strânşi. 
Rotoarele au fost deja echilibrate în secţiunea 6. Elicea trebuie să fie deasemeni 
în acelaşi mod. După asamblare, trebuie să verificăm din nou sistemul deoarece rotorul 
poate să nu fie perfect centrat pe axul generatorului. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Repetaţi testul din figura 43 cu fiecare din cele patru prezoane ale rotorului în 
poziţia orei 3. Încercaţi diferite greutăţi şi căutaţi cea mai mică greutate care porneşte 
rotirea butucului. Dacă un prezon cere o greutate diferită de a celorlalte, atunci rotorul 
nu este echilibrat. Se vor fixa mici greutăţi, până echilibrarea este corectă. 
Testul conectării corecte a bobinelor 
Este bine să avem un voltmetru pentru acest test, dar este posibil să folosim un bec 
de lanternă de 3 V. Vezi figura 44. 
- Conectaţi bornele 1B cu 4A, 2B cu 5A şi 3B cu 6A. (legarea în serie a perechilor de 
bobine de pe aceeaşi fază); 
- Comutaţi voltmetrul pe 10 V ca; 
- Conectaţi instrumentul sau becul la conexiunile marcate 1A şi 4B; 
- Rotiţi generatorul uşor cu mâna, cu aproximativ o rotaţie pe secundă; 
- instrumentul trebuie să indice 2 V, iar becul să clipească; 
- repetaţi testul cu firele 2A şi 5B iar apoi cu 3A şi 6B. 
În fiecare caz rezultatul trebuie să fie acelaşi. Dacă nu avem tensiune pe una din 
combinaţii, verificaţi legarea în serie a celor două bobine. Dacă conectarea în serie este 
corectă, este posibil ca una din bobine să fie inversată (plasată în matriţă invers). În 
acest caz trebuie să facem un nou test (figura 45) prin care să determinăm care este 
acea bobină. Conectaţi 4B cu 2A şi 5B cu 3A. Testaţi între 1A şi 6B. Nu trebuie să avem 
decât o foarte mică tensiune. Dacă avem tensiune sau becul arde, inversaţi pe rând
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001bornele A  şi B ale bobinelor, până tensiunea devine foarte mică. Când găsim bobina 
greşită, marcaţi din nou bornele sale cu A şi B în mod corect. 
Poate fi totuşi o mică tensiune în acest test, deoarece bobinele nu sunt perfect 
poziţionate în matriţă. Dacă este mai mult de 1 volt, pe viitor trebuie să fim mai atenţi la 
plasarea bobinelor în stator. 
Testul de curent continuu 
După testele de mai sus  şi cu rezultate corecte, conectaţi redresorul conform 
figurii 46. Se vor conecta bornele 1A, 2A şi 3A împreună. Se vor conecta 4B, 5B şi 6B la 
oricare trei borne ale punţilor redresoare. Aceasta este conexiunea în "stea”. Conectaţi 
un bec pe ieşire. Dacă este posibil şi un voltmetru pe scala de 10V cc . 
Rotiţi sistemul ca  şi mai înainte, cu o rotaţie pe secundă (60 rotaţii pe minut). 
Aparatul de măsură trebuie să indice 4 V cc (3V  cu becul conectat). Becul trebuie să
lumineze constant nu clipitor  ca la testul precedent. Dacă nu luminează sau clipeşte, 
atunci este o conexiune greşită sau o diodă redresoare defectă. Verificaţi conexiunile 
sau înlocuiţi diodele.  
Se poate testa generatorul fără bec şi voltmetru. Legaţi firele de + - împreună în 
scurtcircuit. Acum încercaţi să rotiţi generatorul. Acesta trebuie să se rotească lin, dar 
mai greu decât înainte. Dacă se simte o vibraţie în această situaţie, atunci este o 
defecţiune. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Conectarea generatorului la o baterie de 12 V; conexiuni "stea” şi "delta” 
Pentru vânt slab, conectarea bobinelor se va face în "stea”, ca mai sus. Pentru 
vânt mai puternic  şi deci un curent mai mare, bobinele  se vor conecta în "delta” (sau 
"triunghi”), precum în figura 47. 
Este posibil deasemeni de a conecta un releu (precum în figura 48), prin care să
comutăm între cele două moduri de conectare, după dorinţă. 
Mai există încă o posibilitate de conectare a statorului 
În timpul scrierii acestui document,  schema de mai sus (cu releu pentru 
schimbarea conexiunii) este încă în teste. Pe viitor se va proiecta un circuit electronic de 
comutare automată. Deoarece acesta este complex, se poate ca acesta să nu 
funcţioneze corect. 
Dacă nu doriţi să comutaţi între vânt slab şi tare, generatorul poate totuşi funcţiona, 
dar nu la eficienţă maximă. Există două opţiuni: 
- dacă vă aşteptaţi numai la vânt slab, utilizaţi conexiunea stea din figura 46, 
- Dacă doriţi mai multă putere în vânt puternic, utilizaţi sârmă de 1,2 mm  la bobine, cu 
câte 200 spire . Apoi conectaţi un grup în delta şi unul în stea, conform figurii 49. De 
notat că este necesar să folosim  şase conexiuni de CA la  redresor, deci sunt 
necesare trei punţi redresoare. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001Legătura generatorului la baterie, secţiunea cablurilor 
Cablul de la generator la baterie poate fi atât trifazat în CA sau numai prin 2 fire, 
în CC.  
La 12 V cablul trebuie să fie foarte gros. Chiar numai la 15 amperi, trebuie un 
cablu gros. Pentru 20 metri, se recomandă 6 mm
2
 . Diametrul va fi de 3 mm. La 15 
amperi prin acest cablu, se pierd 15% din energie, sub formă de căldură de la generator 
la baterie.  
Protecţie la electricitate 
La 12 V nu există pericolul de şoc electric. Dar dacă generatorul este deconectat 
de la baterie, şi se roteşte rapid, atunci tensiunea poate depăşi chiar şi 50 V. Deci nu 
lăsaţi generatorul ne conectat la baterie. 
Bateria conţine energie electrică stocată. Atunci când se produce un scurtcircuit 
la cablele de la baterie, această energie este eliberată printr-un curent foarte mare. 
Cablul se încălzeşte şi poate lua foc. Deci este necesar să folosim siguranţe pe fiecare 
fir care pleacă de la borna plus a bateriei. Se vor folosi o siguranţă spre generator  şi 
una, separată, spre consumatori, conform figurii 50. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001 Acidul din baterii este periculos pentru haine şi piele. Nu îl împroşcaţi, mai ales 
spre ochi. În caz de accident, cel mai bine este să spălaţi zona afectată cu multă apă. 
Bateriile pot produce hidrogen, care  este foarte exploziv. Nu produceţi scântei lângă
baterie deoarece poate exploda, împroşcând cu acid! 
Încărcarea bateriei 
Bateriile cu plumb trebuie păstrate în stare încărcată. În cazul sistemului eolian, 
se poate să  aşteptaţi vântul pentru a încărca bateria. Dar atenţie să descărcaţi bateria 
prea adânc sau să o păstraţi descărcată prea mult timp. În caz contrar se poate defecta 
(sulfata) şi astfel devine inutilizabilă. Opriţi descărcarea bateriei înainte de a se descărca 
complet. Dacă sunt ceva probleme cu generatorul eolian atunci încărcaţi bateria din altă
sursă, în maxim 2 săptămâni. 
Dar şi încărcarea prea tare deasemeni poate defecta bateria. Se poate încărca o 
baterie complet descărcată la un curent mare, dar mai târziu acest curent trebuie redus, 
în caz contrar se pot distruge plăcile. Cel mai bine este să încărcăm bateria la un curent 
mic, dar mai mult timp. 
Verificaţi tensiunea de pe baterie 
Dacă tensiunea scade sub 11,5 V,  atunci bateria este prea descărcată. Dacă
tensiunea este peste 14 V, atunci avem un curent de încărcare prea mare. Utilizaţi mai 
puţin curent sau mai mult curent pentru a corecta aceste situaţii. Dacă nu avem un 
voltmetru, urmăriţi strălucirea unui bec şi urmăriţi aceste reguli: 
 
pentru diferite întrebuinţări. Cereţi informaţii de la vânzător pentru a şti care este cel mai 
bun tip (n.trad.: pentru generator, în România, Nestrapol 96) 
Întăritor 
Sunt două sisteme utilizate pentru întărirea răşinii poliesterice, fiecare folosind 
două chimicale: peroxid  şi cobalt. Cobaltul este un lichid purpuriu, care se pune 
aproximativ 1 cm
3
 la 100 grame de răşină. După amestecarea cu răşina, aceasta se va 
păstra la întuneric, deoarece altfel se va întări. Peroxidul este un lichid periculos. Evitaţi 
contactul cu pielea. Păstraţi-l într-un container de PVC, la întuneric la maxim 25 grade 
Celsius. Nu îl amestecaţi cu cobaltul (decât cu cel deja amestecat în răşină), deoarece 
poate exploda. Se foloseşte maxim 1 – 2 cm
3
 la 100 grame de răşină. 
Aditiv tixotropic 
O pulbere foarte uşoară de silice (bioxid de siliciu) care este adesea introdusă în 
răşină pentru a putea întinde mai uşor cu pensula. Aceasta nu este necesară la turnări, 
dar dacă este deja, nu dăunează. 
Monomer stiren 
Aproximativ 35% din răşină este stiren. Este adăugat pentru fluidizarea răşinii. 
Este componenta care dă mirosul răşinii. Se mai poate adăuga 10% stiren pentru a o 
face mai lichidă. 
Pigment 
Este folosit pentru a colora turnarea, dacă se doreşte o anumită culoare. 
Adăugaţi pigmentul la prima turnare care este la exteriorul piesei. Nu adăugaţi mai mult 
de 10%. Fără pigment, piesa turnată este transparentă, şi bobinele de văd. 
Fibra de sticlă
Răşina nu este prea rezistentă  fără fibra de sticlă. Aceasta se găseşte sub 
diferite forme:  ţesătură, împâslitură, fibre. Aceasta se va amesteca cu răşina. Pentru 
turnare, se va adăuga răşină la fibra de sticlă şi se va presa până se elimină bulele de 
aer, apoi se adaugă restul de răşină. 
Pudra de talc 
Este un material ieftin de umplutură care poate fi amestecat cu răşina după ce a 
fost amestecată cu peroxid. Aceasta face răşina mai ieftină şi mai vâscoasă. Răşina se 
poate amesteca cu până la jumătate cu pulbere de talc. Pulberea ajută deasemeni la 
reducerea încălzirii unor turnări cu volum mare (n.trad.:  pulberea de talc are un 
coeficient de conducţie termic de aproximativ 8 ori mai bun decât răşina). 
GMP manualul de construcţie    Agent de separare – alcool polivinilic 
Se foloseşte pentru a uşura separarea piesei turnate de matriţă, după întărirea 
răşinii. Se mai numeşte "demolant”. Se pensulează pe matriţă şi se lasă  să se usuce. 
Formează o peliculă de care nu aderă răşina poliesterică. 
GMP manualul de construcţie    Februarie 2001GMP manualul de construcţie    Februarie 2001
Folosirea generatorului cu magneţi permanenţi la micro hidrocentrale 
Acest generator se poate folosi pentru încărcarea bateriilor folosind turbine hidro 
de mici dimensiuni. Poate fi ideal atât pentru căderi mici, deoarece este eficient chiar 
când produce doar câţiva waţi. Poate fi folosit şi la căderi mari deoarece poate genera 
puteri mari la viteze de rotaţie mare. 
Se vor proteja magneţii şi părţile metalice în mediile ude. 
 
statistici

Căutare

Prietenii site-ului
  • Creaţi un website gratuit
  • Desktop Online
  • Jocuri Online Gratuite
  • Tutoriale Video
  • Toate Tag-urile HTML
  • Kit-uri de Navigator


  • Copyright MyCorp © 2018
    Creatorul de site-uriuCoz